Esetleírás: Legyünk tökéletesek? Vagy legalább a gyermekeink?

A 14 éves Zolival a szülők kb. 1 év óta fokozódó szomatikus panaszok, fáradtság, fejfájás, különösen az iskolába menést megelőző gyakori rosszullétek pszichológiai hátterének tisztázására jönnek hozzám. A jelen vizsgálatot megelőzően a panaszok, tünetek hátterében organikus okot nem találtak.
Zoli nagyon értelmes, korát egyes területeken meghaladó tájékozottságú, jól kooperáló,adekvát viselkedésű gyermek. A szülőkkel összhangban beszámol sokféle elfoglaltságáról, különóráiról, a nyáron is tartó intenzív nyelvtanulásáról, az iskolakezdés utáni rosszulléteiről, amelyek többször megakadályozták az iskolába való eljutását.
Teljes családban él, a szülők gondoskodók, 3 éves kishúga van. A szülők „mindent” próbálnak megadni a gyerekeknek. Zoli túlságosan is jó gyerek, alkalmazkodó, jól tanul, bár a szülők szerint nem mindig elég szorgalmas. A szülők szeretnék, ha diplomát szerezne (amivel ők nem rendelkeznek, de sikeres vállalkozók), és sokféle elvárásuk van Zoli felé (nyelv, zene, matematika, minden területen maximális teljesítmény) melyekkel tudatos szinten Zoli is azonosul. A kishúg „kis királylány” szerepben van, elkényeztetik, az anyában sok szorongás van a gyerekekkel kapcsolatban. ( a kislánnyal még elég szoros szimbiotikus kapcsolatban van, melynek oldása lenne szükséges, és Zoli leválása is folyamatban van.)
A fél évig tartó pszichoterápia és a szülőkkel való többszöri konzultáció folyamán feldolgoztuk a szülők és Zoli saját magára vonatkozó maximalizmusát, teljesítménycentrikusságát, a családi relációkat, a gyerekek leválásával kapcsolatos félelmeket, szorongásokat. Zoli konkrét és igen fokozott megterhelését és a fokozott elvárásokat a szülők segítségével csökkentettük. Zoli tünetei kisebb hullámzásokkal fokozatosan csökkentek, majd megszűntek, miközben iskolai teljesítményei továbbra is igen jók maradtak. (Fontos volt azonban annak tudatosítása a szülőkben, hogy ne csak a konkrét teljesítmenyeket értékeljék, adjanak pozitív visszajelzéseket Zoli igen értékelhető jó tulajdonságaival kapcsolatban is.)
A továbbtanulással kapcsolatban megbeszéltük a szülőkben és a gyerekben egyaránt meglevő aggodalmakat, félelmeket, a várható reális nehézségeket és a várható pozitívumokat is.
Zoli sikeresen felvételizett egy jó színvonalú középiskolába, és kollégistaként (természetesen a szülők további támogatásával, érzelmi odafordulásával, Zoli hétvégi otthonléteivel) sikeresen oldja meg a korából adódó kihívásokat: megfelelően önálló, pszichésen kiegyensúlyozott, jól teljesít, kortársaival és szüleivel jó kapcsolatban van.