Esetleírás: Viselkedési problémák – személyes figyelem
A 4 éves Mátét pedagógus szülei és az óvoda kérésére vizsgáltam. Máté nehezen alkalmazkodott a szabályokhoz, otthon, de főképp az óvodában agresszív megnyilvánulásai voltak.
Időnként hajlamos elmerülni a saját világában, néha otthon is nehezen irányítható. De sok minden érdekli, korának megfelelően elfoglalja magát.
Az óvodai vélemény alapján Máté gyakran erőszakos. Figyelme könnyen elterelődik. Nem mindig működik együtt, a csoportnormákat nehezen tartja. A kapcsolatteremtéssel, tartással vannak gondjai, saját akaratát érvényesíteni akarja. Dalokra, mesékre, versekre nagyon fogékony, gyorsan és jól megjegyzi a hallottakat.
2 évvel idősebb nővére van, a szülők gondoskodók, odafigyelők.
Máté a vizsgálat alkalmával kedves, kooperábilis. Könnyen kapcsolatba vonható, a kapcsolatot fenn is tudja tartani. Bár a vizsgálatnál is igyekszik saját elképzeléseit érvényesíteni, de irányítható. Figyelmi és magatartásprobléma a vizsgálat alkalmával nem volt észlelhető. Értelmi képességei tájékozódó vizsgálattal nagyon jók, szókincse egyes területeken korát meghaladó.
A szülőkkel a felmerülő viselkedésproblémák hátterében valószínűsíthető nevelési és határtartási problémákat megbeszéltük. Az otthoni korlátok határozott felállítása mellett nagyon fontos a laza, csak Mátéra figyelő örömteli együttlét egy-egy szülővel is, a családi együttlétek mellett a személyes figyelem kiemelt fontossága. (még ha ez akár csak egy kettesben eltöltött fél -1 óra is, akármilyen örömteli közös tevékenység- és: ez a gyerekkel töltött külön idő van olyan fontos, mint egy üzleti tárgyalás- a telefon kikapcsolása abszolút javasolható!)
Az óvodai foglalkozásoknál is több személyes odafigyelést, bátorítást, érdeklődési körének megfelelő foglalkozásokat javasoltam. (mindezek a zsúfolt óvodában valószínűleg nem könnyen megoldhatók)
Máté problémáját végül is az anya munkahelyváltása, részmunkaidős foglalkozása oldotta meg: a rövidebb munkaidő mellett lényegesen több figyelem jutott a gyermekre. Máté viselkedési problémái fokozatosan, javultak, majd megszűntek.
Ma már igen sikeres iskolás.